Rabu, 21 September 2011

Cara-cara kegunaan KETOSTIK


Salam & Selamat Sejahtera,

Saya ambil maklum bahawa telah ramai antara pengguna SDII yang telah berjaya menurunkan berat badan!Tahniah diucapkan.. Namun masih ada yang tidak berjaya menurunkan berat badan walaupun 1 kg! Sedangkan segala tip yang dicadangkan telah diikuti sepenuhnya bukan..?? Minum 4 kali sehari, sekali 2 skup, Minum air putih banyak, Perlu makan.. dll

Bagi mengenalpasti sebab mengapa berat badan tidak dapat turun, perkara terbaik adalah melalui ujian ketostix..

Disini saya lampirkan panduan penggunaan ketostix;

Ujian Ketostix dilakukan melalui air kencing (urine), kenal pasti ketona air kencing, Pembakaran Lemak.. Kaedah seperti ujian kehamilan..

Ujian Air Kencing

Warna / Petunjuk

Putih/Tiada – Pengambilan karbohidrat terlalu tinggi untuk menggalakkan pemecahan lemak (so, maknanya kita terlebih karbo, cadangan; kurangkan lagi karbo dalam menu) lemak tidak dibakar

Merah Jambu – Bacaan yang IDEAL yang menunjukkan pembakaran lemak (anda berada di landasan yang betul, kekalkan menu)

Ungu - Perlu menambahkan karbohidrat dan pengambilan air (tambahkan sedikit karbo dalam menu)

Pengambilan karbohidrat terbatas yang betul akan menukar;
kertas ujian/Strip kepada Merah Jambu = Lemak dibakar
kertas ujian /Strip tiada perubahan = Lemak tidak dibakar (pengambilan karbohidrat berlebihan)
penurunan berat badan akan cepat dan selamat bila bacaan adalah merah jambu.
Waktu yang paling sesuai untuk membuat ujian adalah seawal waktu pagi.

(p/s: Strip Ketona mengambil masa 60 saat untuk menghasilkan warna)

Slim Diet 2 adalah satu program/pelan diet yang berasaskan kepada Ketosis iaitu proses semulajadi pembakaran lemak kepada tenaga. Oleh itu, tahap pembakaran lemak kepada protein boleh diukur dengan menggunakan Keto Sticks (contoh seperti dalam gambar di atas). Masa terbaik untuk melakukan pemeriksaan adalah pada hari ke-3 hingga hari ke-7 anda mula mengambil SD2.

CARA KEGUNAAN KETOSTIK :
lakukan ujian ke atas air kencing anda sebaik-baiknya di awal pagi sebelum makan/minum apa-apa. Celupkan Keto Sticks ke dalam air kencing selama 1 - 2 saat. Pastikan bahagian depan Keto Sticks yang terdapat kertas ujian tercelup ke dalam air kencing sepenuhnya. Bandingkan keputusan ujian dengan jadual keputusan Keto Sticks.


sekian, selamat mencuba! Harap membantu! 
Pena : Sunazrah Saleh

Selasa, 16 Ogos 2011

Pembedahan Pemintasan Gastrik?

Transformasi: Dari Obese Ke Anoreksia

Transformasi: Dari Obese Ke Anoreksia


Orang yang berbadan besar selalu mengidamkan badan yang kurus sampai sanggup melakukan apa sahaja walaupun tindakan itu boleh membahayakan diri dan kesihatan mereka seperti yang terjadi kepada Malissa Jones.
Malissa Jones, 21 tahun, telah menjalani pembedahan pemintasan gastrik (gastrick bypass) termuda di Britain 4 tahun yang lalu. Ketika itu beliau dikategorikan remaja wanita paling obese di Britain dengan berat maksima 216kg. Dan dengan bantuan dana dari National Health Service sebanyak GBP 10 000, beliau telah menjalani pembedahan tersebut pada Januari 2008 untuk mengurangkan berat badannya.

Apa Itu Pembedahan Pemintasan Gastrik?
gastric bypass Transformasi: Dari Obese Ke Anoreksia
Pembedahan ini bertindak untuk ‘mengecilkan saiz perut’ dan ini bukanlah perkara baru di kalangan kita memandangkan salah seorang selebriti terkenal tanah air iaitu Syanie, juga telah menurunkan berat badan sebanyak beberapa puluh kilogram dengan cara yang sama.
Ketika obese, Malissa kebiasaannya akan mengambil sehingga 15 000 kcal sehari (kebanyakkannya datang daripada makanan ringan) sedangkan pengambilan kalori yang disyorkan hanyalah secara purata 2000 kcal sehari.
malissa hospital 210x300 Transformasi: Dari Obese Ke Anoreksia
Selepas menjalani pembedahan Malissa mengalami pengurangan berat badan yang mendadak. Apabila sudah kurus, beliau mula berjinak-jinak dengan dunia clubbing, sehingga beliau mengandungkan anak luar nikah hasil hubungan intim bersama dengan teman lelaki beliau, Chris Robottom. Walaupun ketika mengandung, Malissa tetap mengamalkan diet yang sangat ekstrim iaitu dengan hanya mengambil 300 kcal sahaja sehari. Enam bulan kemudian, bayi yang dikandungnya terpaksa dilahirkan secara pembedahan Caesarean kerana mengalami komplikasi ketika mengandung. Malangnya bayi tersebut mati kerana tidak menerima zat-zat penting akibat dari diet Malissa yang melampau.
Selepas kematian anaknya Malissa menjadi semakin murung. Menu harian beliau hanyalah 3 batang lobak, beberapa hidangan sayur rebus dan sebiji kentang. Badan beliau semakin menyusut dan doktor kini mengesahkan dia mengidap ANOREKSIA. Dan doktor memberitahunya dengan serius beliau bakal menemui maut dalam masa 6 bulan sekiranya beliau tidak meningkatkan kadar pengambilan makanannya! Berat beliau kini ialah 50 kg dan bagi gadis berketinggian 5 kaki 8 inci seperti Malissa, ini dianggap tidak ideal.

Melissa dengan nada kesal memberitahu,
Saya bukannya suka-suka tak mahu makan banyak, tetapi saya lebih rela mati daripada memaksa diri saya makan dengan lebih banyak. Menelan setiap makanan itu amat menyakitkan dan sejumlah makanan yang kecil sahaja sudah mampu membuat perut saya kejang (kesakitan). Sekiranya saya diberi peluang, saya lebih rela kekal gemuk. Saya tidak mahu mengambil jalan mudah (pembedahan) semasa hendak menurunkan berat badan dahulu. Dan saya menasihati rakan-rakan di luar sana yang berhasrat hendak melakukan pembedahan untuk menurunkan berat badan agar melupakan sahaja hasrat itu, sebaliknya turunlah berat secara sihat”.
Dr Funke Baffour daripada Waltham Cross, Herts berpendapat mungkin terdapat faktor psikologi untuk masalah obesiti Malissa yang tidak dapat ditangani oleh ‘gastric band’ (merujuk kepada pembedahan pemintasan gastrik). Berkemungkinan juga Malissa takut untuk menjadi obese kembali, maka dengan itu beliau tidak mahu makan.

Sumber: http://selangor2u.com/

mengapa kita perlu melakukan pembedahan segeni rupa.. Akan datang ia akan memudaratkan kesihatan kita. Dengan Diet SLIM DIET 2 anda tak perlu melakukan semua ini. Anda hanya perlu berdisplin & mematuhi cara pemakanan yg ditetapkan... BERDIET TANPA PERLU BERLAPAR.. Berdiet secara sihat

Sunazrah Saleh : 017-2503929

Tabiat Makan Punca DIABETES


News : Oleh Norzaila Rosli (Yang menghadiri Kongres Hipertensi Asia-Pasifik di Singapura tajaan Pfizer)

MENGUBAH tabiat manusia sememangnya suatu perkara paling sukar dilakukan dalam kehidupan kita.

Tetapi, tahukah anda penyakit seperti diabetes atau kencing manis boleh membuatkan anda merana seumur hidup sekiranya amalan gaya hidup dan pemakanan yang tidak sihat tidak dihentikan segera?

Diabetes yang sehingga kini masih belum ada penawarnya bukan sahaja `menyerang’ secara perlahan malah boleh menimbulkan pelbagai komplikasi.
Antaranya kebutaan, amputasi (kehilangan anggota tubuh), kerosakan urat saraf, kerosakan buah pinggang, masalah kardiovaskular seperti serangan jantung dan angin ahmar serta boleh kehilangan jangka hayat.

Oleh itu, awasilah diet, pemakanan dan gaya hidup sekiranya anda sayangkan diri dan nyawa anda.

Menurut kajian yang dilakukan ke atas penyakit tersebut, diabetes didapati semakin menular di kalangan masyarakat Asia terutama golongan lelaki pertengahan umur ke atas.
Peningkatan dari segi statistik itu menunjukkan penduduk Asia bakal berhadapan risiko kehilangan nyawa lebih tinggi sekiranya penyakit tersebut tidak dikawal segera.
Berdasarkan statistik Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), sebanyak 300 juta orang di seluruh dunia dijangka menghidap diabetes menjelang tahun 2025.

Daripada jumlah tersebut, satu per tiga daripadanya adalah dari Asia Tenggara.
Walaupun diabetes tidak membunuh tetapi pesakit boleh kehilangan nyawa sekiranya turut menghidapi penyakit berbahaya lain.

Biasanya individu yang menghidap diabetes cenderung mendapat penyakit seperti tekanan darah tinggi dan paras kolesterol yang tinggi.

Kedua-dua penyakit ini boleh mendatangkan akibat yang berbahaya seperti serangan jantung atau angin ahmar sehingga meragut nyawa.

Menurut pakar endokrin kampus kesihatan Universiti Sains Malaysia (USM) Kubang Kerian Kelantan, Prof. Mafauzy Mohamed, kadar tekanan darah tinggi di kalangan pesakit diabetes di Malaysia semakin meningkat.

“Seramai 55.9 peratus mempunyai tekanan sistolik (bacaan atas) melebihi 140mmHg manakala 40.9 peratus pula mempunyai tekanan diastolik (tekanan bawah) melebihi 90mmHg,” katanya.

Beliau berkata, rakyat perlu sentiasa diingatkan tentang tabiat makanan yang betul dari semasa ke semasa supaya tidak leka dengan risiko yang bakal diterima.

“Apa yang enak dimakan tidak semestinya bagus dan begitu juga sebaliknya,” kata beliau.
Mengulas lanjut, Prof. Mafauzy menjelaskan masyarakat Melayu khasnya tidak gemar makan sayuran, lebih-lebih lagi yang boleh mendatangkan khasiat kepada tubuh badan.

Justeru katanya, kadar serangan jantung dan angin ahmar di kalangan pesakit diabetes Melayu adalah lebih tinggi berbanding bangsa lain.

“Orang Melayu gemar kepada makanan yang bersantan dan bergoreng. Kita perlu ingat, santan dan minyak adalah sumber utama kolesterol. Jika dilihat, kadar obesiti semakin meningkat kerana penggunaan santan dan minyak yang berlebihan dalam makanan kita pada hari ini.

“Kita sepatutnya tidak melupakan amalan pemakanan nenek moyang kita yang gemar membakar dan merebus makanan,” katanya lagi.

Hubungan antara tekanan darah tinggi, kolesterol tinggi dan penyakit kardiovaskular telah disahkan tahun lalu melalui suatu kajian yang dipanggil ASCOT (Ujian Kedapatan Kardiak Anglo-Scandinavian).

Prof. Neil Poulter dari Imperial College London berkata, kawalan ke atas tahap kolesterol dalam badan boleh mengurangkan risiko serangan jantung atau angin ahmar di kalangan pesakit diabetes.

“Pesakit diabetes mempunyai risiko serangan jantung dan angin ahmar lebih tinggi daripada orang biasa. Mereka perlu mengawal tekanan darah tinggi dan kadar kolesterol dengan berhati-hati,” katanya.

Menurut Prof. Neil, penyakit diabetes merupakan salah satu daripada penyakit yang meningkat secara mendadak di Asia.

Fenomena ini disebabkan oleh banyak faktor termasuk peningkatan kadar obesiti di kalangan penduduk di benua ini.

Walaupun diabetes boleh disebabkan oleh faktor genetik tetapi persekitaran juga adalah antara faktor utama yang menyebabkan diabetes.

“Tidak ada cara yang paling berkesan untuk mencegah diabetes selain mengubah sikap individu itu sendiri. Tabiat makan secara berlebihan dan makanan segera serta kurang melakukan aktiviti fizikal bukan saja menyebabkan obesiti malah boleh mendatangkan risiko berbahaya kepada pesakit diabetes,” katanya.

Menurut pakar perubatan dari Baker Heart Research Institute, Australia, Profesor Colin Johnston, antara faktor utama yang mendorong kepada peningkatan tersebut ialah pengaruh makanan Barat dan tuntutan gaya hidup masyarakat hari ini yang semakin mencabar.

Katanya, para doktor perlu mengawasi pesakit diabetes masing-masing memandangkan kebarangkalian pesakit diabetes menghidap tekanan darah tinggi adalah besar.

“Ia bukan sahaja berbahaya kepada pesakit diabetes tetapi turut membuatkan mereka menjadi lemah atau tidak berdaya.

“Oleh sebab itu, menjadi tanggungjawab doktor untuk merawat tekanan darah tinggi yang dihidapi pesakit dan mengadakan pemeriksaan secara kerap ke atas mereka,” ujarnya.
Tambah beliau lagi, kebanyakan serangan jantung dan angin ahmar yang berlaku ke atas pesakit diabetes boleh dielakkan dengan menjalani pengurusan tekanan darah yang berkesan secara berkala.


Source : http://www.utusan.com.my

Sunazrah Saleh : 017-2503929

Berhati-hati dengan produk TIRUAN!!


Salam,


Kepada semua pengunjung blog jee, di sini jee nak ingatkan, u olls janganlah beli produk2 slim diet 2 ni kiosk2,jamu2 atau pharmacy, bukan apa, baru2 ni ada beberapa laporan bahawa terdapat produk yang tidak mempunyai batch number. So carefull yer.


Jika u olls nak beli produk, please dapatkan dari pengedar atau agen yang sah yang di lantik syarikat, HQ dan stockist yang besar cuma ada di Northpoint,Midvalley. Jika anda berminat untuk dapatkan produk, contactlah pengedar2 yang sah ni, syarikat ada menyediakan penghantaran menggunakan Gedex, so kalau malas nak keluar ke apa, barang akan di hantar terus ke rumah@ofis. Kan lebih mudah mcm tu. just tambah rm10 utk penghantaran saja. Dalam tempoh satu@ dua hari barang akan sampai kepada anda.


Saya juga ingin memaklumkan bahawa di sini kami tidak akan bertanggungjawab dgn cara pemakanan sd2 jika anda membelinya di luar (maksudnya kat kedai lah). Dan bagi mereka yang telah membeli dengan mana2 pengedar, sila dapatkan nasihat dan pandangan mereka jika anda mempunyai sebarang pertanyaan mengenai Slim Diet II ini.

Sunazrah Saleh

Isnin, 15 Ogos 2011

Peraturan penting untuk Slim Diet 2


1. Goncang Slim Diet anda sebelum buka. (Beberapa nutrien khusus kepada penyelesaian semasa penggunaan)
2. Anda mesti mencampurkan dua sudu formula 8oz (250m1) secawan atau lebih air empat kali sehari. (Sudu plastic disediakan bagi setiap tabung).
3. Makan hanya dari senarai makanan. Jika ianya tiada dalam senarai anda tidak boleh memakannya! Makanan ini perlu dipilih dengan berhati-hati untuk memastikan maksimum dan penurunan berat badan yang efisien.
4. Anda mesti mengambil 2-4 protein makanan setiap hari dengan sayuran (mentah atau masak) daripada senarai makanan.
5. Anda mesti mempunyai minimum 20 gram carbohidrat daripada senarai makanan itu, tetapi anda mesti tidak melebihi 35 gram.
6. Anda mesti menjumlahkan sebanyak dua sudu pencuci mulut tekanan minyak SEJUK dan satu sudu pencuci mulut cuka sidar sehari.
Catatan: Ia adalah sangat penting untuk mengambil sedikit minyak dalam diet untuk memastikan pusingan nutrien anda sempurna dalam bentuk Penting Asid Lemak dan juga untuk memudahkan penyerapan bagi vitamin-vitamin lemak larut dalam formula.
Yang pentingnya - JANGAN MENIPU DIRI ANDA SENDIRI

KELEBIHAN SD2 BERBANDING PRODUK LAIN
1. Selamat dan efektif kerana bersumberkan alam semulajadi.
2. Memegang rekod dunia penurunan berat badan sebanyak 64kg dalam masa 1 bulan.
3. Berdasarkan jumlah jualan di Asia-Pasifik sahaja, Slim Diet II telah berjaya menurunkan sebanyak 6000 tan lemak di seluruh dunia sepanjang 21 tahun di pasaran.
4. SDII adalah program pelangsingan badan yang pertama di dunia yang mengamalkan teknik diet karbohidrat rendah.
5. Penurunan berat badan pada kadar 250g-500g setiap hari.
6. Pada setiap 500g lemak yang dibakar ditukarkan menjadi tenga kepada 3000 kalori.
7. Tiada masalah kulit kendur & berkedut kerana SDII berasaskan protein soya.
8. Tidak perlu berlapar. Program SDII mewajibkan anda makan 3 kali sehari.
9. Membantu mengurangkan masalah kesihatan berkaitan obesiti.
10. Menjimatkan, mudah, & terbukti berkesan.
Plan Yang Mudah Diikuti:
Tiada peraturan rumit untuk dituruti dan anda dijamin mencapai keberhasilan yang diidam-idamkan. Ianya hanya semudah SATU, DUA, TIGA..
SATU - Tambahkan 2 sudu penuh SLIM DIET II kedalam 200 - 250 ml air sejuk.
DUA - Kurangkan makanan berLEMAK dan berGULA.
TIGA - Tingkatkan penggunaan makanan segar seperti sayur-sayuran, bijirin asli dan makanan laut. 4 gelas SDII sehari akan membekalkan anda dengan 100% zat pemakanan yang diperlukan oleh tubuh anda untuk TENAGA TINGGI dan tubuh yang RAMPING LAGI SIHAT.
Pengambilan buah-buahan adalah TIDAK DIBENARKAN semasa menjalani program ini kerana kandungan Karbohidrat dalam buah-buahan adalah terlalu tinggi. Dalam program ini, kadar karbohidrat harian yang perlu diambil hanyalah antara 20 - 35 gram

** Rasa Slim Diet 2 ialah Kacang Soya Pekat

Pena,
Sunazrah Saleh

Khamis, 4 Ogos 2011

BAGAIMANA SD 2 BERTINDAK MENURUNKAN BERAT BADAN?


Badan anda mendapat tenaga melalui 2 cara iaitu;

i. Makanan yang ditelah anda makan, dan
ii. Lemak badan yang sedia ada pada badan

Apabila anda mengurangkan kadar pengambilan karbohidrat (dari gula dan kanji) badan anda secara semulajadi akan memecahkan lemak yang sedia ada pada badan untuk menjana tenaga. Apabila anda mengambil SD 2, kadar pengambilan karbohidrat anda dapat diminimumkan dan badan akan secara semulajadi memecahkan lemak badan anda bagi mendapatkan tenaga.

Dalam proses memecahkan lemak atau Ketosis, satu bahan yang dipanggil Ketones dihasilkan. Ketones dapat dikesan melalui ujian air kencing pada satu alat yang dipanggil Ketostix. Tindakbalas kimia ini dapat mengelakkan rasa lapar yang melampau (revenous hunger).
Sunazrah Saleh

Jumaat, 29 Julai 2011

Betul ke Tekanan Perasaan/ Stress Boleh Menghalang Penurunan Berat Badan ?


Ini adalah salah satu soalan yang saya terima dari peserta latihan berdiet Lean4Life pada hari minggu yang lepas. Saya juga telah memberikan banyak contoh-contoh dimana banyak orang yang tidak mempunyai kesejahteraan mental ketika berdiet dan terlalu tertekan ketika hendak makan atau menimbang badan. Itu sebabnya salah satu topik utama yang kita tekankan didalam latihan tersebut adalah kesejahteraan mental dan sokongan berdiet.

Sebenarnya tekanan memang boleh menghalang penurunan berat badan. Bukan sahaja tekanan boleh menghalang berat badan tetapi ia boleh juga menyebabkan badan anda naik kembali. Tekanan – yang mungkin disebabkan oleh kurang tidur, pemakanan terlalu rendah kalori dan juga sudah tentu dari masalah kehidupan harian yang kita lalui akan menyebabkan rembesan hormone seperti cortisol dan adrenalin.

Hormon yang dirembeskan oleh sebab masalah tekanan ini akan menghantar pesanan kepada tubuh untuk  memecah jisim otot sebagai tenaga; yang akan menyebabkan metabolism badan menjadi rendah. Ia juga menghantar pesanan yang amat berkesan pada otak untuk kita makan (iaitu fenomena banyak makan kerana tekanan).

Cortisol juga akan memberi arahan kepada tubuh untuk menyimpan lemak dengan banyak dikawasan perut. Oleh kerana diantara tugas cortisol adalah memecahkan bahan kimia tubuh, maka cortisol yang teramat berlebihan akan menyebabkan kesan perlindungan semulajadi didalam badan dengan pengeluaran insulin yang berlebihan juga. Ini menjadikan keadaan dimakan pengeluaran cortisol yang berlebihan akan menjadi salah satu punca badan kita menghidapi keadaan rintangan insulin dan tidak boleh membakar lemak.

Salahsatu sebab lagi kenapa tekanan boleh menghancurkan proses penurunan berat badan kita adalah akibat dari serotonin.  Tekanan akan mengurangkan serotonin didalam badan. Pengeluaran serotonin akan menjadi berkurangan  kerana tekanan disebabkan kurang mendapatkan tidur yang nyenyak dan lena yang diperlukan untuk mengganti dan mengeluarkan serotonin yang cukup. Pada waktu ini kita memerlukan lebih lagi serotonin tetapi keadaan tekanan ini menyebabkan pengeluarannya makin berkurangan.

Mungkin ramai yang belum faham bahawa serotonin (5-hydroxytryptamine, 5-HT ) sebenarnya bukanlah sejenis hormon tetapi ianya adalah sejenis neurotransmitter atau bahan kimia yang menjadi penghubung saraf yang terdapat didalam otak yang juga banyak berfungsi pada bahagian dinding usus, pembuluh darah dan juga ‘central nervous system’.

Terdapat banyak fungsi serotonin ini yang diantaranya adalah mengawal selera makan, tidur, daya ingatan dan pembelajaran, menyeragamkan suhu badan, rasa atau perasaan, fungsi pembuluh darah, pengecutan otot badan, mengawal sistem edokrin dan kemurungan.   

Kekurangan serotonin memang tidak sesuai untuk penurunan berat badan dan memang menjadi salahsatu punca yang terbesar sebab badan kita naik jika anda menghidapi tekanan ketika berdiet.

Apabila kita berdiet maka jagalah kesihatan mental dan perasaan kita dan nikmatilah diet yang kita buat untuk mendapat menafaat yang optima.



Keterangan lanjut boleh hubungi :-
Team DREAMCHASER II
AZLAN : 012-2228925
SUNAZRAH : 017-2503929

Selasa, 12 Julai 2011

Cara Pengambilan SD2 Sewaktu Berpuasa ?

 
Sejak kebelakangan ini saya kerap menerima soalan tentang cara-cara mengambil SD2 semasa menjalani puasa disiang hari. Walaupun belum masuk bulan Ramadhan, maka telah ramai memulakan kewajipan berpuasa samada berpuasa sunat, puasa ganti atau puasa Rejab, Syaaban dan terus puasa Ramadhan.

Apabila kita berpuasa, maka ada beberapa pantang semasa berdiet SD2 yang perlu kita perhatikan. Pantang SD2 yang pertama adalah jangan berlapar atau tidak mengambil apa-apa makanan lebih dari 6 jam sewaktu kita jaga. Namun begitu kita masih boleh berdiet dan mengambil SD2 sambil berpuasa kerana kewajipan berpuasa adalah lebih penting cumanya metabolisma kita menjadi perlahan sedikit dari biasa tetapi berat kita masih boleh turun. Apabila kita sudah berbuka nanti makanlah dengan kenyang tetapi tetap tidak mengambil karbohidrat dan gula serta minumlah air yang banyak untuk menggantikan air yang hilang sewaktu siang.

Perkara atau syarat yang lebih penting untuk kita perhatikan sewaktu berpuasa adalah kita mestilah memakan cukup protien semasa berdiet. Cukup protien disini bermaksud kita masih perlu memakan 2 skup sebanyak 4 kali sehari apabila kita telah berbuka. Maka bolehlah buat penyesuaian pada waktu malam tentang jarak memakan SD2 sebanyak 4 kali itu mengikut jadual masing-masing. Contohnya: 1 kali waktu sahur, 1 kali waktu berbuka, 1 kali selepas makan malam dan 1 kali lagi sebelum tidur. Namun begitu jika anda merasakan  4 kali adalah terlalu mencabar pada waktu malam, boleh juga mengambil 3 kali pada waktu malam dengan jumlah keseluruhannya 8 skup juga. Sebagai contoh: 1 kali waktu sahur (3 skup), 1 kali waktu buka (3 skup) dan 1 kali lagi sebelum tidur (2 skup).

Saya sangat menekankan perkara ini kerana sekiranya anda berdiet dan berat badan anda masih turun tetapi anda tidak memakan cukup protien maka ini akan meninggalkan kesan yang tidak elok pada badan anda. Kesan yang pertama adalah apabila anda turun berat badan nanti maka kulit ada tidak cukup tegang, kendur dan nampak cengkung. Sekiranya cukup memakan protien maka kulit anda akan nampak lebih tegang, tidak kendur, sihat serta warna kulit sepatutnya nampak lebih cantik. Kesan kedua adalah apabila tidak cukup memakan protien maka apabila anda turun berat badan, tisu badan atau lean mass anda tidak dilindungi dan jika anda berhenti berdiet nanti maka lemak akan lebih cepat terkumpul dan anda akan mengalami kesan berat naik mendadak seperti program diet yang memakan ubat-ubat diet yang ada dipasaran. Sekiranya tisu badan atau lean mass anda dilindungi dengan memakan protien yang cukup maka anda tidak akan mengalami masalah berat naik mendadak ini.

Itu sebabnya saya tidak menggalakkan samada alasan anda berpuasa atau malas atau akal terlalu bijak hendak menjimatkan duit maka anda tidak mengambil SD2 seperti yang sepatutnya iaitu 2 skup 4 kali sehari. Sekiranya anda hanya ingin menjalani fasa pengekalan atau maintenance, maka tidak perlu mengambil SD2 tetapi cuma menjaga kadar karbohidrat yang anda boleh ambil atau dipanggil Critical Carbohydrate Level of Maintainence (CCLM) yang selalunya lebihkurang 100g sehari. Tetapi apabila anda masih mengambil SD2, maka makanlah cara yang betul supaya anda tidak mengalami kesan sampingan yang tidak baik yang saya ceritakan sebelum ini.
 
Semuga puasa anda diberkati disamping beribadah dengan cara yang sihat.

Keterangan lanjut mengenai SLIM DIET 2 bolehlah berhubung terus dgn kami :-
DREAMCHASER II
AZLAN AZMAN : 012-2228925
SUNAZRAH SALEH : 017-2503929

Selasa, 21 Jun 2011

81% dari 800 orang dewasa di Malaysia yang di temuramah mengatakan mereka tidak mendapat tidur yang cukup pada waktu malam !


Mengikut kajian yang dibuat oleh Philips Index for Health and Well-being: A Global Perspective Report 2010 yang dikeluarkan pada bulan November lepas, 81% dari 800 orang dewasa di Malaysia yang di temuramah mengatakan mereka tidak mendapat tidur yang cukup pada waktu malam !

Buat perbandingan, purata orang dewasa yang memberikan maklumat yang serupa adalah 69% dari jumlah 31,000 orang yang di temuramah dari 23 negara.

Lebih dari setengah orang di Malaysia tersebut menyalahkan kekurangan tidur mereka disebabkanlambat tidur pada waktu malam dan terpaksa bangun awal pada keesokan paginya. Diantara sebab-sebab lain adalah tidak dapat tidur nyenyak (13%) dan rungsing atau tekanan kehidupan (8%).

Walaupun kurang tidur mungkin adalah pilihan gayahidup, kajian menunjukkan kurang tidur yang kronik bukan sahaja menyebabkan prestasi yang rendah dan produktiviti yang merosot tetapi ia juga sangat memberi kesan kepada kesihatan seseorang.

Diantara kesan-kesan yang mungkin akan berlaku disebabkan kurang tidur adalah kelaparan yang berlebihan dan berat badan yang meningkatfungsi imun atau kekebalan badan yang rapuhpengawalan gula yang buruk (penyebabkan kepada pembentukan penyakit kencing manis), tekanan darah meningkat dan peningkatan kadar penyakit jantung.

Orang yang mengantuk juga mudah bengkeng, perengus dan tidak dapat fokus dengan betul, yang menjadi penyebab kepada penyakit sosial, masalah pekerjaan serta kemalangan kenderaan.

Jika anda merasakan bahawa prestasi serta kesihatan anda sudah terganggu dengan masalah kurang tidur, maka susu semulajadi Sleep Time adalah pilihan yang baik untuk memperbaiki situasi anda.

Keterangan lanjut boleh hubungi :-
DREAMCHASER II
AZLAN AZMAN : 012-2228925
SUNAZRAH SALEH : 017-2503929

Isnin, 20 Jun 2011

Produk Perlansingan Badan Yg Terkenal DI New Zealand kini di Malaysia

Slim Diet II atau SD 2 membantu anda mendapatkan berat badan yang ideal dengan mengamalkan konsep diet yang sihat TANPA BERLAPAR dan sekaligus menghilangkan lemak badan berlebihan pada tubuh anda. SD II juga membantu anda untuk mengekalkan bentuk tubuh badan yang menarik dan menawan. Penurunan berat badan menjadi lebih mudah.

Nak kurus tanpa perlu berlapar ????

Ayam Daging ,Udang (Semua Seafood) ,Sayuran ,Telur

Ya anda boleh makan semua makanan diatas!!
Bunyinya seperti anda tak percaya.. tapi itulah hakikatnya apabila anda mengikuti program diet secara sihat bersama slim diet 2 (SD2).

Program yang berdasarkan kepada penyimpanan protein dan diet ketogenik (Protein Sparing Modified Fast – PSMF) ini adalah hasil kajian sekumpulan ahli perubatan dari Harvard Medical University (Dr.George Cahill and Dr. George Blackburn). Hasil dari kajian ini, syarikat New Image International yang juga pengeluar produk Colostrum Alpha Lipid Lifeline telah menghasilkan produk Slim Diet 2 yang mampu menggegarkan pasaran di Malaysia. Jangan terkejut jika dikatakan di New Zealand, rekod tertinggi penurunan berat badan adalah 64 kg dalam tempoh sebulan.

Ciri ciri KEISTIMEWAAN dari program pelangsingan SDII?

*Penurunan berat badan ideal pada kadar 250gm—500gm setiap hari.

*Tidak memerlukan belanja yg tinggi serta menjimatkan wang anda. JIMATKAN WANG ANDA

*Penambahan tenaga pd setiap 500g lemak yg dibakar dan menjadikan tenaga kpd 3000 kalori.

*Pembuangan lemak pada tubuh badan secara KEKAL Dibuktikan melalui rekod dunia dengan penurunan berat badan sebanyak 64kg dalam masa 1 bulan.

*TIDAK PERLU BERLAPAR. Amalkan aturan pemakanan biasa seperti sarapan pagi, makan tengahari & makan malam.
DENGAN PROGRAM SLIMMING DIET II ATAU SD2, ANDA BOLEH MAKAN, TIDAK PERLU BERLAPAR DAN TAK PERLU MENGHABISKAN BERIBU-RIBU RINGGIT DI PUSAT SLIMMING. MALAH DAPAT MEGURANGKAN 10KG DALAM MASA SEBULAN HANYA DENGAN MENGAMALKAN SD2.

*Kandungan Protein yang tinggi dengan multi-vitamin, mineral dan elemen-elemen kesihatan yang lain serta seimbang.

*Membantu memulihkan masalah kesihatan yang lain seperti diabetes, darah tinggi & juga mengurangkan paras kolestrol pada tubuh badan.

*Membantu membaiki sel-sel tubuh ke arah sel yg lebih sihat & kuat utk sistem tubuh badan manusia. Memberi tenaga dan membantu pemulihan tenaga agar kita sentiasa segar dan berdaya menjalankan kegiatan harian.

* MUDAH dan sungguh MUDAH

SD2 boleh didapati dengan harga : RM144 (bukan ahli) / RM108 (ahli)

Berminat boleh hubungi :-
AZLAN AZMAN : 012-2228925
SUNAZRAH SALEH : 017-2503929

Jumaat, 17 Jun 2011

Peluang menjadi rakan niaga bersama kami

Peluang Perniagaan
 
INGIN MENCAPAI KEBEBASAN KEWANGAN, MENDAPAT KESIHATAN YANG BAIK, MEMBINA PERNIAGAAN SENDIRI DENGAN RISIKO SERTA MODAL YANG RENDAH ?
 
Sertailah Kami Sekarang!  
 
DENGAN BANTUAN & SOKONGAN KAMI ! ANDA BOLEH MELAKUKAN MENGIKUT MASA & TAHAP KEMAMPUAN ANDA SENDIRI.
  • Product Competitive Advantage – produk yang baru di pasaran, selamat,  berkesan dan di minta ramai  
  • Time Freedom - tak perlu pergi kerja secara tradisonal, masa anda tentukan sendiri, tiada boss yang memerhati.
  • Financial Freedom - bebas dari masalah kewangan. Pendapatan 'long term residual' terdiri dari bonus tunai (Royalti)  dan  Country Pool setiap 6 bulan dan bonus bulanan pendapatan lima angka atau lebih. Anda tentukan sendiri pendapatan anda.
  • Personal Development - pembinaan diri sebagai pemimpin dan usahawan berjaya. Investment yang terbaik adalah untuk membentuk diri sendiri.
  • Very Low Capital Start-up - modal permulaan yang rendah.
  • Great Income Potential - tiada 'ceiling' atau 'limit' untuk pendapatan yang bakal anda dapat.
  • Global Business Expansion -  peluang perniagaan keluar negara seperti Indonesia, Philippines, Singapore, Thailand, Japan dan lain-lain negara.
Anda juga akan diberikan bimbingan seperti cara-cara melakukan diet SDII yang betul serta khidmat sokongan untuk berdiet dengan berjaya. Juga dibekalkan bahan-bahan rujukan yang sepatutnya untuk bimbingan berdiet.

Adakah Anda Bersedia ?

Adakah Anda Bersikap Terbuka Untuk Mendengar Peluang Yang Baik Ini ?

Sertai Kami di Dreamchaser II & Slim Diet 2
Azlan Azman : 012-2228925
Sunazrah Saleh : 017-2503929

Isnin, 13 Jun 2011

Testimoni : Suzie Matasin dari Sabah


Suzie Matasin, Sabah
Rugi orang ketepikan slimdiet…

Once, berat badan saya 70kg..husband janji untuk belikan cellphone jika berat saya turun 60kg..3 bulan exercise, x penurunan berat badan malah naik sekilo..one of my daughter, Ivana (I am 44 year and a mother of 7 children) suggests tuk try slimdiet.. X percaya, saya ketepikannya bulat2..

Cuti sekolah lalu, bila anak saya kembali ke rumah, saya tanya kenapa badan makin kurus..Pengsan nak dengar bila Ivana kata hilang 4kg lepas minum slimdiet.. Masa tu juga saya suh Ivana stop minum dan slimdiet yang lebih kat tin tu saya amik. Selama seminggu mengamalkan slimdiet, diet termasuk makan dan exercise saya diuruskan oleh Ivana. Selepas seminggu, keajaiban berlaku..berat badan turun 4.5 kg…then diikuti 2 kg lagi selepas 10 hari….. See More

Ni cerita baik untuk dikongsi.. minggu lalu, saya ke Kota Kinabalu kerana ada seminar MLM..sebelum seminar, sempat jumpa anak saya, Ivana tuk pegi shopping bersama.. terlalu exited pilih ‘Jeans’, terambil saiz 28. tu pun sedar bila dh samapi rumah (sebenarnya nak saiz 30).. Kira nak bagi jeans tu kat anak-anak tapi confirm semua tak masuk punya..haha..bila nampak jeans tu, sakit hati sebab tak dapat pakai. Satu petang, nak kluar rumah pakai lah jeans..teramat hairan, selesa pulak pakai jeans satu ni..Tertanya-tanya napa semua jeans dah longgar tapi satu ni fit on me..adakah berat badan dah naik..???bila tengok betul-betul, rasa nak jerit becoz jeans saya pakai tu saiz 28 (jeans saya beli masa g shopping ngan Ivana)..masa tu jugak, saya terus berlari tuk timbang berat badan..OMG…!!I am 61kg..

Skang, anak suh berhenti minum slimdiet, tapi saya kata, my target is 58 kg..and akan stop minum bila berat badan 58 kg..Anak takut badan diorang kalah..haha..just kidding..

so guys out there, what are you waiting for?..Tiada ruginya amalkan SD…selain keyakinan bertambah, saya rasakan badan lebih bertenaga dan sihat..Pujian mempunyai badan yang cantik dari orang sekeliling menjadikan saya lebih gembira dan bersemangat..Kalo leh nak kongsi kegembiraan ni dengan orang lain..

SLIMDIET..the best weight loss product in the world…

Keterangan lanjut mengenai SLIM DIET 2 boleh hubungi :-
DREAMCHASER II
AZLAN 012-2228925
SUNAZRAH 017-2503929

Jumaat, 10 Jun 2011

Jauhi CHEWING GUM semasa berdiet SD2

Banyak produk yg anda mungkin merasakan bukan dari kategori makanan seperti chewing gum, mint utk menghilangkan bau mulut, ubat batuk atau gula-gula utk sakit tekak adalah penuh dgn gula atau jenis manisan yg lain. Jauhilah produk-produk ini semasa berdiet SD2.

Isnin, 30 Mei 2011

Saya seorang pengamal vegetarian. Bolehkah saya berdiet rendah karbohidrat seperti SD2 ?


Boleh ! Tergantung kepada apakah jenis diet vegetarian yang anda ikuti.

Jika anda ikuti jenis vegetarian diet secara VEGAN, maka adalah agak mustahil untuk anda mengikut diet rendah karbohidrat seperti SD2. Lihat apa itu jenis VEGAN diet http://www.righthealth.com/topic/What_Is_A_Vegan_Diet?p=l&as=goog&ac=404

Tetapi jika anda boleh memakan telur dan protien soya atau whey protien maka besar kemungkinan anda boleh melakukannya. Jika anda boleh memakan ikan maka lebih mudah untuk anda melakukannya lagi.

Sedikit nota tentang pengamal vegetarianism, jika anda menghidari memakan makanan dari haiwan atau hasil bahan haiwan diatas sebab-sebab batin atau spiritual, etika atau moral; maka saya hormati dan sangat bersimpati dengan niat murni anda.

Namun begitu jika anda melakukannya diatas sebab-sebab kesihatan, maka saya syorkan untuk anda memikirkan semula kefahaman yang anda lakukan itu.  Kebanyakan orang mempunyai kesihatan yang lebih baik dengan sebahagian dari makanan hasil haiwan, dan ada yang lebih sihat dari itu dengan memakan lebih banyak makanan hasil dari haiwan.

Mungkin cara yang lebih baik untuk menerima atau 'reconcile' akan perkara ini dengan memberikan simpati kepada hasil ternakan yang bukan diternak secara kilang, yang diternak sercara organik dan hidup secara baik dan bebas. Sesuatu untuk anda fikirkan...

Berminat  ingin mencuba SLIM DIET 2 boleh hubungi:-
DREAMCHASER II : 019-6078495
AZLAN AZMAN : 012-2228925
SUNAZRAH SALEH : 017-2503929

Rabu, 25 Mei 2011

Adakah anda merasa pening kepala dan keletihan kerana kurang pengambilan gula semasa berdiet SD2 ?


Sebenarnya, tidak semua orang merasakan begini ketika berdiet SD2. Selalunya jika anda pening kepala ketika berdiet SD2 maka ini disebabkan anda sudah berlapar dan kurang mengambil makanan. Oleh itu pastikan anda sentiasa kenyang semasa berdiet dan simptom ini akan hilang dengan sendirinya.

Namun begitu ada beberapa orang yang telah saya jumpa mempunyai badan yang sensitif dan merasa pening kepala kerana kekurangan gula walaupun perut sudah kenyang. Didalam fasa induksi, ada juga beberapa peratus dari mereka yang berdiet merasa pening kepala, keletihan, kekejangan atau ketidakselesaan yang lain. Keadaan ini mungkin disebabkan badan anda mengalami fasa peralihan dan penyesuaian diri dengan menu makanan yang baru. Jika anda boleh melalui keadaan ini dengan sabar, selalunya kesan seperti ini akan hilang dalam tempoh empat ke lima hari sahaja. Apabila badan sudah mula membakar lemak sepenuhnya, badan anda akan bertenaga semula dan kesan ini juga akan hilang sepenuhnya.

Namun begitu jika kesannya agak terlampau, maka anda boleh melakukan satu program secara beransur-ansur mengikut kesesuaian badan anda. Oleh itu, cuba menambah menu sayur-sayuran serta buah-buahan jenis berries lebih dari biasa didalam makanan anda untuk beberapa hari. Apabila kesan yang anda hadapi itu hilang, maka anda perlu menurunkan semula kadar karbohidrat yang anda ambil ke tahap 20 gm net karbohidrat sehari (untuk limit dalam fasa induksi).

Pastikan juga anda meminum air yang cukup dan ambil suplemen tambahan untuk menambah mineral didalam badan anda seperti magnesium, calsium dan potassium. Boleh juga mengambil light salt atau fruit salt didalam segelas air suam dan anda akan kembali segar semula.

Note by Mr Kamarul Nordin
Untuk keterangan lanjut tentang produk boleh hubungi :-
DREAMCHASER II
AZLAN AZMAN : 012-2228925
SUNAZRAH SALEH : 017-2503929

Ahad, 22 Mei 2011

Bersenam bukan suatu kemestian ketika berdiet (4)


Diantara jenis-jenis senaman yang boleh anda lakukan dengan cara yang lebih sirius untuk menurunkan berat badan adalah dengan mengayuh basikal. Ini juga diantara salah satu senaman kegemaran saya.

Dengan mengayuh basikal, anda lebih mudah menaikkan kadar degupan jantung tanpa memberikan tekanan kepada sendi-sendi anda. Jika anda mampu atau boleh pergi ke gym, anda mempunyai lebih banyak pilihan samada memilih stationary-bike yang biasa ataupun recumbent-bike, yang tidak sangat memberikan tekanan kepada belakang dan bahagian bawah badan anda.

Yang penting sekali anda perlu melakukan interval-training atau latihan berselang-seli dimana matlamat anda bukanlah selama mana anda boleh mengayuh tetapi setepat mana anda boleh membuat kayuhan berselang-seli dimana setiap 1 minit anda melakukan kayuhan selaju boleh dan 1 minit lagi kayuhan seperti biasa. Lakukan interval-training ini selama 30 minit setiap hari dan tambah keamatan atau intensity dengan menaikkan gear basikal tersebut apabila anda sudah merasa memerlukan cabaran yang lebih dari biasa.

Jangan lupa memulakan setiap senaman dengan memanaskan badan dan diakhiri dengan menyejukkan badan.

Bersenam bukan suatu kemestian ketika berdiet (3)


Jika anda tidak pernah bersenam sebelum ini atau sudah lama tidak bersenam, perkara yang pertama sekali yang perlu anda lakukan adalah berbincangkan dengan doktor atau pakar kesihatan anda.

Jika mereka memberikan anda lampu hijau, maka mulakanlah dengan senaman yang paling ringan seperti berjalan kaki. Jangan terlalu menganalisa situasi anda, jangan terlalu takut untuk melakukannya dan janganlah tunggu sehingga anda membeli kasut atau baju senaman yang baru. Terus sahaja melakukannya. Sarungkan jam tangan untuk menentukan waktu senaman anda  dan terus sahaja keluar pintu rumah anda untuk berjalan kaki. Berjalanlah selama 15 minit dan perhatikan apakah rasanya pada tubuh anda. (Tip: Terus lakukan senaman pada waktu pagi adalah lebih baik dari menangguhkannya atau menipu diri yang anda akan melakukannya kemudian pada pada waktu petang. Anda tidak akan tahu apakah alasan anda selanjutnya pada siang hari nanti.)

Secara beransur-ansur, tambahlah masa dan keamatan senaman anda; dengan matlamat untuk menjadi aktif sekurang-kurangnya 30 minit setiap hari. Janganlah tersenyum sinis atau mengelingkan mata anda. Sebenarnya ini terlalu  sekejap untuk anda lakukan perkara-perkara seperti berjalan kaki, mengayuh basikal, menari, aerobik, berjogging atau apa-apa sahaja yang boleh menaikkan degupan jantung anda dengan lebih cepat. Buat permulaan ini anda boleh juga memukul bola tenis kedinding, berjalan naik turun tangga atau mengemas rumah atau menyapu lantai secara pantas.

Boleh juga mencari senaman yang anda boleh lakukan didalam air atau pada kerusi jika anda terhad untuk bergerak. Gunakan senaman yang ringan dahulu sebagai langkah permulaan  untuk anda menjadi aktif semula. Adalah penting untuk anda bermula dengan perlahan dan belajar untuk meregangkan badan, memanaskan badan serta menyejukkan badan semula untuk mengelakkan kecederaan.

Pilihlah jenis senaman cardio dahulu adalah lebih baik untuk anda membakar lemak dari senaman mengangkat berat pada waktu permulaan ini. Jika anda ingin memilih jenis senaman yang lebih sirius seperti pergi ke fitness centre atau bersukan, maka jumpalah perunding yang diakui untuk belajar teknik senaman yang betul untuk mengelakkan sebarang kecederaan yang akan melambatkan kemajuan anda.

Tidak kiralah apa jenis senaman yang anda ingin lakukan, jangan bertangguh dan terus sahaja melakukannya. Namun begitu, adalah penting untuk melakukan jenis senaman yang paling anda gemari atau paling kurang anda benci melakukannya.  Apabila anda sudah merasa semakin cerdas nanti dan mencari satu yang lebih mencabar selain dari berjalan kaki, maka satu pilihan senaman lain yang lebih banyak akan terbuka untuk anda dimana saya akan berkongsi selanjutnya.

Bersenam bukan suatu kemestian ketika berdiet (2)


Senaman, dalam bentuk atau jenis apapun, akan membantu membina atau sekurang-kurangnya mengekalkan jisim otot anda.

Senaman yang mengutamakan mengangkat berat sudah tentu akan membina jisim otot dengan lebih banyak. Banyak orang yang terlebih berat akan mengelakan senaman mengangkat berat  kerana mereka takut akan membina otot yang lebih serta badan akan nampak lebih besar. Sebenarnya ini tidak akan berlaku jika kita tahu bagaimana cara untuk melakukannya.

Namun begitu buat masa ini cukuplah untuk kita memahami bahawa sebenarnya dengan membina jisim otot akan banyak membantu badan kita membakar lemak dengan lebih cepat. Tetapi kita perlu beringat bahawa pada waktu permulaan apabila kita membina jisim otot, besar kemungkinan kita tidak akan nampak apa-apa penurunan atau berat kita mungkin juga akan naik lebih sedikit. Ini hanyalah menunjukkan bahawa sebenarnya jisim otot kita meningkat tetapi lemak kita sebenarnya sudah banyak berkurangan. Kita perlu faham bahawa jisim otot adalah lebih padat dari lemak jadi perubahan yang sedikit akan nampak lebih ketara pada keseluruhan berat kita.

Kita akan nampak perbezaan sebenar pada apa yang kita rasa pada tubuh badan kita dan juga bagaimana pakaiaan kita rasa sesuai pada tubuh badan kita. Yang lebih penting, jisim otot kita memerlukan lebih tenaga pada badan dari lemak yang ada pada tubuh kita. Dengan kata lain, apabila kita menambah jisim otot, kita akan sebenarnya akan membakar lebih kalori walaupun kita tidak bergerak.

Ini bermakna senaman akan membantu kita menurunkan berat badan dengan tiga cara yang berbeza:
  1. Dengan cara yang difahami ramai - kita membakar lebih kalori ketika melakukan senaman
  2. Apabila kita selesai bersenam, metabolisma kita masih berada pada kadar yang tinggi untuk beberapa jangkamasa tertentu - dimana anda juga berpeluang membakar lebih kalori dari biasa
  3. Apabila anda sudah mula membina jisim otot, maka metabolisma anda juga akan meningkat dengan lebih banyak pada 24/7 atau setiap masa dan anda masih tetap membakar lemak walaupun beratur panjang di kaunter pejabat pos
Jika anda faham dan bersetuju dengan konsep diatas, maka pada topik selanjutnya kita akan melihat apakah yang perlu kita lakukan selanjutnya untuk mula menggerakkan badan kita ketika berdiet.

Sabtu, 21 Mei 2011

Bersenam bukan suatu kemestian ketika berdiet (1)


Disamping cara pemakanan yang baru, sebenarnya adalah satu kemestian untuk menjadikan fizikal aktiviti sebagai salahsatu  aktiviti harian untuk penurunan berat badan yang lebih berkesan.

Adalah satu kekeliruan jika anda mengatakan sudah cukup menjaga pemakanan sahaja dan tidak perlu bersenam ketika berdiet SD2. Ini tidak betul. Senaman adalah salahsatu bahagian yang penting ketika berdiet SD2 dan anda tidak boleh mengendahkannya.

Bersenam setiap hari akan:
  • Meningkatkan pembakaran lemak dan penurunan berat badan
  • Mengemaskan (tone) dan memperkuatkan otot anda
  • Membantu menegangkan kulit apabila lemak dibawah kulit dibakar
  • Menjaga kadar tenaga yang sentiasa tinggi
  • Membantu anda untuk tidur nyenyak
  • Menambah baik mood anda
  • Mengurangkan risiko kecederaan
  • Menghindari  penyakit diabetis, penyakit jantung, strok, kanser dan segala penyakit berbahaya diluar sana
  • Membantu mengekalkan berat tulang serta mengurangkan risiko osteoperosis untuk lelaki ataupun perempuan
Pada tahap ini, fokus utama anda mungkin hanya untuk menafaat nombor satu: meningkatkan pembakaran lemak dan penurunan berat badan. Namun begitu, akhirnya anda akan dapat merasakan menafaat baik yang lain.

Buat masa ini, kita akan cuba fahami dulu  bagaimana senaman akan menjadi pelengkap kapada program pemakanan SD2 yang akan menurunkan berat badan anda dengan lebih segera.


Keterangan lanjut boleh hubungi kami:-
DREAMCHASER II
AZLAN 012-2228925
SUNAZRAH 017-2503929


Betul ke LELAKI cepat turun berat badan berbanding WANITA !!


Betul. Orang lelaki memang mempunyai kelebihan tertentu apabila berdiet SD2. Malangnya dalam hal ini, penurunan berat badan bukanlah sesuatu peluang yang sama dan adil untuk semua jantina.

Jantina dan umur juga menjadi faktor penentu.  Ada sekurang-kurang tiga (3) sebab utama kebanyakan orang lelaki, terutamanya yang lebih muda - lebih banyak menurunkan berat badan dari wanita atau wanita yang lebih tua.
  • Pertama, secara umumnya lelaki mempunyai jisim otot yang lebih banyak dari wanita. Jadi mereka akan membakar lebih kalori dari wanita.
  • Kedua, tubuh wanita selalunya akan melalui fasa perubahan hormon yang akan menghuru-harakan situasi kadar gula dalam darah dan juga tindakbalas insulin didalam tubuh.
  • Akhir sekali,  estrogen yang berlebihan akan menghalang fungsi thyroid anda, yang mengakibatkan metabolisma anda menjadi rendah. Dengan itu anda akan merasa amat susah untuk menurunkan berat badan.
Jika kita faham akan konsep ini dengan betul, maka kita akan dapat melakukan satu program yang sesuai untuk tubuh kita sendiri. Namun begitu janganlah selalu membandingkan penurunan berat badan kita dengan orang lain kerana keadaan dalaman tubuh kita memang berbeza-beza.

Berminat ingin mencuba SLIM DIET 2 boleh hubungi :-
DREAMCHASER II / SUNAZRAH SALEH 010-2749601

Jumaat, 20 Mei 2011

Adakah anda mempunyai masalah tidur atau sleep disorder ?


Adakah anda  . . .
  • merasa terganggu atau mengantuk disiang hari ?
  • merasa susah untuk jaga apabila duduk diam, menonton tv atau membaca ?
  • tertidur atau merasa mengantuk ketika memandu ?
  • merasa susah untuk menumpukan perhatian ?
  • selalu diberitahu oleh kawan-kawan bahawa anda nampak penat dan letih ?
  • lambat untuk bertindak ?
  • sukar mengawal perasaan anda ?
  • merasa anda perlukan tidur sekejap disiang hari atau mengambil 'nap' hampir setiap hari
  • memerlukan bahan minuman berkaffein untuk anda merasa segar dan boleh bekerja ?
Jika anda menjawab 'iya' kepada salahsatu dari soalan diatas, maka anda mungkin menghidapi masalah tidur atau sleep disorder.


Cubalah Sleep Time untuk mendapat tidur yang lebih berkualiti.

By En Kamarul Nordin


Keterangan Lanjut boleh hubungi :-
Dreamchaser II
Azlan Azman : 012-2228925
Sunazrah Saleh : 017-2503929



Selasa, 10 Mei 2011

BERMINAT NAK CUBA SLIM DIET 2...


boleh baca info pengenalan nie

Bagaimana nak lakukan Induction?
Induction (permulaan dan pengenalan)

Pada peringkat Induction, anda dihadkan mengambil hanya 20-25 gram makanan berkarbohidrat SEHARI. Ini akan berlangsung selama 2 minggu di mana anda hanya boleh makan:

1. makanan berprotein tinggi seperti ayam, telur, daging (lembu, kambing, rusa), ikan dan makanan laut (udang, ketam) yang lain. Elak memakan tiram (oyster), kerang dan sotong kerana berkarbohidrat tinggi).

2. Sayuran hijau seperti sawi, kailan, timun, salad, asalkan berwarna hijau (terhad kepada 2 atau 3 cawan sehari).

3. Sayuran seperti tomato, labu, terung, kacang panjang, dihadkan kepada 1 cawan sehari kerana ia mengandungi banyak karbohidrat (melalui gula sayuran).

4. Mentega (butter bukan margerine sebab margerine ada trans-fat yang bahaya untuk kesihatan).

5. Keju (Cheddar, Mozzarella, Swiss, Gouda, Goat) tapi tak lebih dari 3 gram. Jenis lain tak boleh.

6. Salad dressing seperti Mayonnaise (yang biasa, bukan low-fat sebab selalu yang tulis low-fat bukan bererti low-carbohydrate).

7. Olive oil, canola oil, dan kebanyakkan minyak masak boleh dimakan. Tapi pastikan minyak tidak dihydrogenated atau semi-hydrogenated, sebab ia mengandungi trans-fat yang boleh menyebabkan sakit stroke dan sakit jantung.

8. Air sebaiknya air biasa sahaja, sama ada air sejuk, suam, mineral. Jus buah-buahan tidak dibenarkan pada peringkat Induction kerana ia mengandungi tahap gula buah-buahan yang tinggi. Susu dan yoghurt juga tidak dibenarkan pada peringkat ini sebab kandungan karbohidratnya tinggi.

Lakukan Induction sekurang-kurangnya selama 2 minggu dan melalui puasa sekejap ni, anda akan dapat melihat perubahan pada berat badan, bentuk badan dan kecergasan fizikal.

Team DREAMCHASER II / SUNAZRAH SALEH : 010-2749601

Isnin, 9 Mei 2011

badan lenguh ketika berdiet & selepas melakukan senaman

Jika badan anda merasa lenguh dan letih ketika berdiet atau selepas melakukan senaman, maka pastikan anda mengambil air garam atau light salt utk menambah minerals didlm badan anda. Selalunya selepas minum air garam tersebut badan anda akan segar semula. Boleh juga mengambil minuman isotonik, selalunya ada 16.3 gm karbs setiap 240ml dan pastikan anda tidak mengambil lebih dari limit karbohidrat anda sehari
by Kamarul Nordin

Selasa, 3 Mei 2011

Apa yg menyebabkan anda tidak boleh menurunkan berat badan serta gagal dalam berdiet ?


1) Diantara tanda-tanda  ketidakselesaan pada tubuh badan yang mungkin disebabkan anda menghidapi masalah hormon adalah seperti berikut:-
  • Payudara terasa tegang atau sakit
  • Water retention atau menakung air berlebihan
  • Sakit-sakit sendi atau otot
  • Kekejangan
  • Perut kembung
  • Tidak selesa bila disentuh
  • Sakit pada kulit kepala
  • Tidak selesa ketika menyikat rambut



2) Diantara tanda-tanda lain adalah perubahan dalam kitaran haid yang mungkin disebabkan anda menghidapi masalah hormon adalah seperti berikut:-
  • Kesukaran untuk hamil
  • Haid yang terlalu jarang (biasanya lebih dari 6 minggu)
  • Haid yang terlalu kerap (biasanya kurang dari 3.5 minggu)
  • Pendarahan yang banyak
  • Ketompokan darah kotor
  • Pendarahan yang tidak terhenti-henti
  • Kekejangan atau senggugut keterlaluan



3) Diantara tanda-tanda lain adalah perubahan pada bahagian pinggul dan vagina yang mungkin disebabkan anda menghidapi masalah hormon adalah seperti berikut:-
  • Jangkitan pada vagina yang lambat sembuh
  • Kesakitan ketika bersetubuh
  • Kehilangan nikmat terhadap seks
  • Kekeringan
Jika anda ada tanda-tanda begini, maka besar kemungkinan anda menghidapi masalah hormon yang tidak seimbang dan mengganggu diet anda.  Perbetulkanlah hormon anda dahulu sebelum berdiet.

Untuk keterangan lanjut boleh hubungi kami :-
Team Dreamchaser II
Azlan Azman : 012-2228925
Sunazrah Saleh : 017-2503929


Ahad, 1 Mei 2011

Testimoni Perngidap Diabetis Turun 2kg dlm seminggu


Saya pengidap diabetis diagnose oct 2010, on glucovane( metformin 500 + dionil 2.5mg). dan 2nd interferlity tahap progesterone > 0.80 mmol/l dan ambil ubat untuk consif clomid and dulpustone for 3month.
last week saya ambil SD2 pada hari rabu dgn weight 94kg.

20/4/20011
today, jumpa doctor beratu saya 92kg dan HB1AC dr 7.1 dah turun ke 6.7 mmol/l dan 2hPP saya dr 9.4mmol/l ke 5.4mmol/l...dan

dgn perubahan ini doc. dah turunkan dose ubat saya ke metformin 500mg sahaja. dan

appoitment dr 3 bulan sekali ke 4 bulan sekali.doctor bg lagi 6 bulan utk saya achieve normal BMI. then no more metformin. tlg ler saya untuk dptkan kembali berat saya ke 65kg. - MESEJ  dr sharifah sg buloh...

Syukur alhamdulilah dapat membantu kwn2

Keterangan lanjut mengenai SLIM DIET 2 boleh call/sms :-
Team Dreamchaser II
Azlan Azman : 012-2228925
Sunazrah Saleh : 017-2503929


Isnin, 25 April 2011

OBESITI risiko KANSER PERUT





RAMAI yang mengambil remeh apabila mengalami sakit perut. Sakit perut seringkali dikaitkan dengan keracunan makanan, perut memulas, senggugut, angin dan sebagainya.

Sakit perut yang berlarutan adalah petunjuk bahawa seseorang itu kemungkinan menghidap kanser perut.

Kanser perut berlaku atas beberapa faktor seperti kehadiran sejenis bakteria helicobacter pylori, pengambilan makanan pedas dan berasid.

“Kehadiran bakteria helicobacter pylori menyebabkan seseorang itu mengalami perut kembung dan angin.

“Makanan berasid seperti makanan yang dijeruk dan makanan yang boleh disimpan lama boleh mengganggu kesihatan perut. Sebagai contoh, insiden kanser perut yang tinggi berlaku di Jepun dan Korea kerana kebanyakan masyarakat di sana mengambil makanan berjeruk,” kata pakar bedah dan runding gastrousus,

Pusat Perubatan Sunway, Dr. Ramesh Gurunathan ketika ditemui baru-baru ini.
Berdasarkan 10 kanser teratas yang paling umum menyerang masyarakat Malaysia, kanser perut berada di tangga ketujuh menyerang lelaki manakala di tangga yang kesepuluh menyerang wanita.

Statistik mendedahkan golongan lelaki lebih ramai mendapat kanser perut mungkin kerana tabiat minum minuman keras dan merokok.

Di Malaysia sejak tahun 1997, sekitar 700 kes baru kanser perut dilaporkan. Sedekad kemudian, angka tersebut meningkat dua kali ganda iaitu sebanyak 1,400 kes.

Daripada jumlah tersebut, setiap tahun sekurang-kurangnya 10 peratus penghidap kanser meninggal dunia. Peningkatan itu dikaitkan dengan kurangnya pengetahuan orang ramai terhadap tanda-tanda awal penyakit itu.

Gejala sama
“Tanda-tanda awal kanser perut sama seperti gastrik iaitu kembung perut, sakit perut apabila makan dan cepat kenyang.

PROSEDUR endoskopi merupakan langkah terbaik untuk mencegah kanser perut.



“Apabila ada tanda-tanda sebegini, ramai yang cuba merawat penyakit mereka dengan membeli ubat di farmasi untuk melegakan kesakitan walaupun keadaan tersebut berulang setiap bulan,” ujarnya.

Ramai yang tidak sedar bahawa ia adalah tanda-tanda awal kanser perut kerana simptomnya sama dengan sakit perut biasa dan gastrik.

“Hanya satu cara saja untuk mengesan sama ada kesakitan tersebut disebabkan kanser atau tidak ialah dengan melakukan pemeriksaan endoskopi.

“Kamera akan dimasukkan ke dalam perut bagi menjalani prosedur ini. Ia mampu mengesan ketumbuhan atau ulser dan bakteria di dalam perut. Jika seseorang itu memilih untuk merawat sendiri, maka dia akan terlepas peluang mengesan kanser pada tahap awal,” jelasnya.

Simptom kanser perut pada tahap satu dan dua sama seperti gastrik kerana ia tidak menunjukkan perbezaan. Walaupun mempunyai simptom yang sama, tetapi gastrik dan kanser perut adalah dua penyakit yang berbeza.

Seseorang yang menghidap simptom seperti tiada selera makan, berat badan turun secara mendadak, muntah-muntah sejurus habis makan dan najis berwarna hitam pada tahap tiga dan empat yang boleh menyebabkan kematian.

Kanser pada tahap dua dan tiga boleh dirawat melalui pembedahan, manakala tahap empat biasanya pesakit akan menjalani rawatan kemoterapi dan radioterapi kerana sel kanser telah merebak ke hati dan paru-paru.

Pemeriksaan endoskopi
Sejauh manakah jangka hayat seseorang itu apabila didiagnos menghidap kanser perut?
“Hayat seseorang pesakit itu bergantung kepada tahap kanser yang dialami. Berdasarkan statistik, 70 hingga 80 peratus pesakit berada pada tahap tiga dan empat.

BAKTERIA Helicobacter pylori antara punca kanser perut.



“Tidak ramai yang datang pada tahap satu dan dua. Jika kita merawat pesakit pada tahap awal, jangka masa hidup mereka lebih lama berbanding tahap tiga dan empat,” katanya peluang pesakit tahap tiga dan empat untuk hidup adalah antara enam bulan hingga setahun walaupun mendapat rawatan.

Di Malaysia mereka yang berumur 45 tahun ke atas adalah kelompok yang paling ramai menghidap kanser perut. Pada masa yang sama, mereka yang obes juga berisiko tinggi mendapat kanser tersebut.
Pengambilan makanan berlemak, bergoreng dan kandungan garam yang tinggi antara puncanya.

Sementara itu, pakar perunding gasteorologi Hospital Pusat Kanser Kebangsaan Tokyo, Profesor Takeshi Sano memberitahu, peningkatan kes kanser perut berpunca daripada kurang pengetahuan mengenainya.

“Sehubungan itu, pemeriksaan endoskopi sangat penting untuk mengesan sama ada seseorang itu menghidap kanser perut atau tidak lebih-lebih lagi mereka yang mempunyai sejarah keluarga.

“Jika anda mengalami sakit perut yang berulang, jangan ambil ringan kerana ia mungkin kanser perut pada tahap awal,” katanya ketika ditemui pada Kongres Kanser Gastroesofagel Asia Pasifik Ketiga di Pusat Konvensyen Swan, Pusat Perubatan Sunway baru-baru ini.

KANSER perut tahap tiga dan empat boleh mengakibatkan kematian.



Bergantung kepada tahap keseriusan kanser, lebih 90 peratus pesakit sembuh melalui endoskopi dan pembedahan.

“Walaupun kanser sudah dirawat, ada kemungkinan ia berulang tetapi ia jarang berlaku. Sehubungan itu, seseorang pesakit itu harus dipantau oleh doktor selepas menjalani pembedahan atau endoskopi.

“Endoskopi bukanlah sesuatu yang menyakitkan dan prosedur itu mengambil masa antara lima hingga 10 minit. Pesakit boleh berehat satu hingga dua jam dan boleh pulang ke rumah atau melakukan aktiviti harian seperti biasa. Ia bukanlah pembedahan,” terangnya.

Di Jepun, 100,000 kes baru melibatkan kanser perut dikesan setiap tahun. Separuh daripada jumlah tersebut merupakan kanser perut pada tahap awal.

Sekitar 95 peratus dapat dirawat melalui pembedahan manakala selebihnya tampil dengan kanser pada peringkat yang tidak boleh dirawat.

“Tidak perlu malu atau takut untuk melakukan endoskopi. Sangat berbaloi melakukannya kerana ia dapat menyelamatkan nyawa anda,” tegasnya.

Untuk mengatasi permasalahan ini, bolehlah mencuba ALPHALIPID untuk memulihkan kesihatan ataupun SLIM DIET 2 untuk menurunkan berat badan. Keterangan lanjut boleh hubungi kami :-
Team DREAMCHASER II
AZLAN  012-2228925
SUNAZRAH  017-2503929

Pitam mandi Sauna

MANDI sauna boleh membantu membakar sehingga 3,000 kalori dalam satu-satu masa.


SAUNA mungkin menjadi tarikan utama pengunjung di hotel, spa atau pusat kesihatan yang dahagakan sensasi kenikmatan bersifat menenang dan mendamaikan jiwa.

Ada yang menjadikan sauna sebagai lokasi rawatan alternatif untuk mengurangkan berat badan.
Menurut kajian yang dijalankan oleh badan ketenteraan Amerika Syarikat (AS), sebanyak 3,000 kalori dibakar dalam badan setiap kali sesi mandian sauna.

Secara saintifiknya, hasil rembesan hormon endorfin daripada kelenjar peluh mampu menyingkirkan toksin yang tidak diperlukan oleh badan menerusi liang-liang peluh.

Manfaat lain yang diperoleh antaranya mampu meningkatkan keupayaan buah pinggang agar berfungsi lebih baik serta meningkatkan peredaran dan tekanan darah dalam badan.

Malah, kulit lebih segar hasil daripada wap air dari bilik sauna manakala otot menjadi kendur usai menikmati aktiviti tersebut.

Menurut kajian oleh sepasukan pakar dari Jerman, mandian sauna meletakkan diri seseorang dalam keadaan ‘sakit.’

Hal ini bertujuan untuk menstimulasi sistem pertahanan badan dan akan menjadikan tubuh pengguna yang kerap bersauna agar lebih berdaya tahan menentang penyakit.

Namun, tanpa disedari mandian sauna juga mempunyai kesan sampingan yang tersendiri sama ada dari sudut dalaman badan mahupun luaran.

Hakikatnya, suhu bilik sauna sebenarnya boleh mencecah sehingga 100 darjah selsius dan kesannya akan mengakibatkan suhu kulit meningkat sehingga 40 darjah selsius.

Mekanisme badan bertindak balas dengan berpeluh secara cepat dan banyak manakala jantung berdegup semakin laju.

Pakar Perunding Kardiologi Pusat Perubatan Tropicana, Dr. Haizal Haron Kamar berkata, peningkatan kadar denyutan jantung yang melampau boleh mengakibatkan bahana kepada pesakit yang tidak biasa dengan mandian sauna.

Jelasnya ketika dihubungi Jurnal baru-baru ini, suhu tinggi akan menyebabkan pembuluh darah di bawah permukaan kulit membesar dan tekanan darah akan menurun secara mendadak.

Fenomena ini menyebabkan jumlah kandungan air berkurang akibat perpeluhan melampau. Pada satu peringkat, seseorang itu akan mengalami tekanan darah terlalu rendah sehingga menyebabkan pening dan pitam.

“Elak mandian sauna jika ada penyakit jantung koronari, penyakit lemah jantung dan injap jantung sempit,” nasihatnya.

Tambah Haizal lagi, simptom awal seperti kulit kelihatan kemerahan merupakan petanda pengaliran darah dalam badan berkurangan.

“Ini kerana pengaliran darah di kulit meningkat sebanyak 70 peratus daripada jumlah pengeluaran darah jantung,” ujarnya yang menyarankan individu penghidap komplikasi jantung berbincang dengan pakar sebelum bersauna.

Menurut pakar perunding masalah kulit dan dermatologi Pusat Perubatan Pantai, Dr. Steven Chow pula, pengguna sauna yang mempunyai masalah kulit perlu mengelak daripada menggunakan kemudahan sauna.
Radang

“Kulit manusia tidak mempunyai kefungsian suhu dan perpeluhan yang normal, akibatnya tindak balas individu akan berbeza-beza,” katanya yang menyatakan pesakit masalah kulit akan mengalami sensasi seumpama terbakar apabila bersauna.

Kulit juga akan menjadi kekeringan, menggelupas dan kurang selesa kepada persekitaran biasa selepas aktiviti bersauna.

“Apabila suhu persekitaran badan meningkat, badan kita perlu menambahkan jumlah tenaga haba untuk dikeluarkan melalui pertambahan jumlah peredaran darah ke permukaan kulit badan,” jelasnya mengenai proses peningkatan peluh bertujuan menyejukkan badan.

Saranan Steven, pesakit yang mempunyai masalah kulit perlu memakai krim yang mempunyai kesan melembapkan bagi mengelak kerengsaan ketika bersauna.

Selain itu tegasnya, individu yang mempunyai masalah sama juga digalakkan agar mencari jalan alternatif lain untuk bersantai bagi tujuan terapi fizikal.

Pakar Seksual Lelaki, Wanita dan Reproduktif, Dr. Ismail Thamby mengakui mandian sauna berupaya melancarkan perjalanan darah di samping menyegarkan badan.
Kesuburan

Bagaimanapun katanya yang dihubungi Jurnal baru-baru ini, tahap kepanasan yang melebihi paras tertentu berupaya menjejaskan kualiti kesuburan lelaki.

“Jika tahap kepanasan melebihi 35° Celsius, kilang sperma tergendala dan pemprosesan sperma juga akan turut tergendala.

“Kesannya, sperma yang aktif menjadi kurang akibat terdedah kepada kepanasan yang terlampau,” ujarnya.
Saranan Ismail, lelaki yang mempunyai masalah sperma dari segi kualiti dan bilangan sperma ditegah daripada bersauna.

“Jika pendedahan ini ketara dan untuk jangka masa lama, sudah tentu akan mengambil masa untuk kilang sperma pulih.

“Lebih baik elakkan mandian sauna sama sekali jika berkeinginan untuk mendapatkan cahaya mata,” nasihatnya kepada lelaki yang akan berkhawin dalam masa yang terdekat.

WARGA Rusia, Vladimir Ladyzhensky melecur teruk sehingga membawa kematiannya akibat berada dalam bilik sauna terlalu lama semasa menyertai Kejohanan Sauna Antarabangsa pada Ogos 2010.


Ketua Pengarang penerbitan Harvard Men’s Health Watch di Universiti Perubatan Harvard, Dr. Harvey Simon berkata, masih kurang bukti sahih yang menyatakan bahawa mandian sauna boleh memberi faedah berpanjangan kepada kesihatan pengguna.

“Jika mandian sauna tidak menjejaskan kesihatan penggunanya maka tiada halangan untuk melakukan aktiviti ini, sebaliknya bagi individu yang mempunyai komplikasi jantung amalan ini mungkin boleh mengundang bahaya,” ujarnya.

Selain itu, tambahnya, pesakit yang mempunyai penyakit tekanan darah lemah, denyutan jantung tidak stabil dan saluran pembuluh darah kecil dinasihatkan supaya mengurangkan aktiviti mandian sauna.

Harvey juga menyarankan supaya pesakit yang mempunyai masalah jantung sentiasa membuat pemeriksaan kesihatan sebelum menggunakan sauna.

Sementara itu, menurut Persatuan Sauna Finland, individu yang perlu mengelakkan bersauna adalah mereka yang demam atau mempunyai penyakit dan kecederaan yang berisiko untuk berjangkit.

“Individu yang mempunyai penyakit yang berpotensi untuk berjangkit dengan individu lain perlu mandi menggunakan sauna peribadi,” saran persatuan tersebut selain tidak menggalakkan peminum alkohol menggunakan sauna.

PILIHAN DITANGAN ANDA untuk KURUS!!