Ahad, 22 Mei 2011

Bersenam bukan suatu kemestian ketika berdiet (4)


Diantara jenis-jenis senaman yang boleh anda lakukan dengan cara yang lebih sirius untuk menurunkan berat badan adalah dengan mengayuh basikal. Ini juga diantara salah satu senaman kegemaran saya.

Dengan mengayuh basikal, anda lebih mudah menaikkan kadar degupan jantung tanpa memberikan tekanan kepada sendi-sendi anda. Jika anda mampu atau boleh pergi ke gym, anda mempunyai lebih banyak pilihan samada memilih stationary-bike yang biasa ataupun recumbent-bike, yang tidak sangat memberikan tekanan kepada belakang dan bahagian bawah badan anda.

Yang penting sekali anda perlu melakukan interval-training atau latihan berselang-seli dimana matlamat anda bukanlah selama mana anda boleh mengayuh tetapi setepat mana anda boleh membuat kayuhan berselang-seli dimana setiap 1 minit anda melakukan kayuhan selaju boleh dan 1 minit lagi kayuhan seperti biasa. Lakukan interval-training ini selama 30 minit setiap hari dan tambah keamatan atau intensity dengan menaikkan gear basikal tersebut apabila anda sudah merasa memerlukan cabaran yang lebih dari biasa.

Jangan lupa memulakan setiap senaman dengan memanaskan badan dan diakhiri dengan menyejukkan badan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan